Zachwyt nad przyrodą - "Patyki, badyle" Urszuli Zajączkowskiej


Kiedy idziesz lasem, zagajnikiem, łąką, doświadczasz harmonii natury, bo natura jest przecież idealnie skomponowana. Nie ma dysonansów, żadnych fałszów czy arytmii. Odbierasz z niej łagodną doskonałość przywracającą wewnętrzny ład. W przyrodzie jest powinność i pokora, jest piękno i nieposkromiona chęć życia.
"Patyki, badyle", str. 115.

Kiedyś bardzo chciałam zamieszkać w wielkim mieście podobnym do tego, o którym śpiewa Alicia Keys, czyli betonowej dżungli, gdzie spełniają się marzenia. Dzisiaj ten pomysł wydaje mi się śmieszny, bo kompletnie kłóci się z moim charakterem. Książka Urszuli Zajączkowskiej, "Patyki, badyle" tylko utwierdziła mnie w przekonaniu, że ogromnie cenię sobie bliskość przyrody. Niewiele potrzeba mi do szczęścia. 

Autorka "Patyków i badyli" jest poetką, botaniczką, artystką wizualną, muzykiem i adiunktem w Samodzielnym Zakładzie Botaniki Leśnej SGGW w Warszawie, dlatego zupełnie nie dziwi mnie fakt, że ta książka to niezwykła opowieść o przyrodzie napisana z niebywałą czułością i szacunkiem dla świata roślin. Urszula Zajączkowska nie przytłacza czytelnika naukowym językiem, ale z cierpliwością dobrego i wyrozumiałego nauczyciela tłumaczy czytelnikowi prawa, jakimi rządzi się przyroda. Rośliny to niezależne i mądre istoty, które zadziwiają swoją wytrwałością, chęcią życia, zdolnością regeneracji. Były na długo przed nami i gdybyśmy pewnego dnia zniknęli z powierzchni Ziemi, to odetchnęłyby z ulgą i szybko opanowały nasze terytoria. Każdy rozdział książki Urszuli Zajączkowskiej to podglądanie przyrody z bardzo bliska, rozkładanie na czynniki pierwsze roślin i obserwowanie ich wnętrza. Niezwykła lekcja biologii, chemii, matematyki i filozofii. 

Autor: Urszula Zajączkowska
Tytuł: "Patyki, badyle"
Oprawa: miękka
Ilość stron: 256
Rok wydania: 2019
Marginesy

Komentarze

  1. Już kiedyś rzucił mi się w oczy ten piękny tytuł i coś czuję, że książka spodobałaby mi się tak bardzo, jak Tobie. :) Też wolę naturę od wielkiego miasta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam tę książkę, jest naszpikowana informacjami o roślinach i na dodatek pięknie napisana. Przeczytałam jednym tchem :)

      Usuń
  2. Wszystko co nie przytłacza językiem naukowym jest zawsze na tak!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka jest napisana w bardzo przystępny dla laika sposób, więc tym bardziej warto.

      Usuń
  3. jak ja się bardzo z tym zgadzam. Bardzo fajna książka, na pewno chciałabym ją przeczytać <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie nie pozostaje mi nic innego, jak raz jeszcze zachęcić, więc polecam gorąco. Znakomita książka :)

      Usuń
  4. Zaintrygowała mnie ta książka, z przyjemnością przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, to znakomita lektura i pięknie napisana książka. Warto!

      Usuń
  5. Ta książka zrobiła na mnie duże wrażenie! Jedna z takich lektur, których się nie zapomina.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Książki na jesienno-zimowe wieczory

Z wizytą u południowych sąsiadów - "Osobisty przewodnik po Pradze" Mariusza Szczygła

W kilku słowach o trzech książkach